قانون ادب و قدرت آن در زندگی

رعـایـت ادب و مـــراعات حقوق دیگران از جمله مواردی هستند که به راحتی می توانند قدرت فــردی شما را افزایش دهند. همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و بـرایـمـان ارزش و اهـمــــیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین باشیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار میکنند.
به نظر من بهترین سیاست در احترام گذاشتن به دیگران خلاصه می شود و خودم به شخصه افتخار میکنم که برای این موضوع اهمیت بسیار زیادی قائل هستم. این روزها رادیو و تلویزیون در جوامع غربی برای ادب و احترام ارزش زیادی قائل نمی شوند و آنرا از جمله موارد ایجاد عزت نفس نمی دانند. در این کشورها بسیاری از فعالان صدا و سیما، مجریان، منتقدین، سخنگوهای رادیو، و نهایتاً کمدین ها صرفاً با خار کردن افراد دیگر و توهین و اهانت به آنها و تمسخر کردنشان باعث خنده دیگران شده و به این طریق به شهرت می رسند. باید قبول کنیم که برخی از ورزشکاران نیز ادب خود را حفظ نمی کنند، حتی ادب در برخی از آگهی های بازرگانی نیز رعایت نمی شود و این امر یکی از مهمترین دلایلی است که من ترجیح می دهم تلویزیون تماشا نکنم.
نمی توان هیچ حسابی روی سلیقه افراد باز کرد؛ اما به هر حال در زندگی شخصی ادب، ملاحظه، و احترام همیشه بهترین انتخاب ها در زمان رفتار کردن با دیگران حساب می شوند.
ادب و مراعات حقوق دیگران سبب می شود شما فرد قدرتمندی جلوه کنید. ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و برایمان ارزش و اهمیت قائل شوند، اما در عین حال باید در نظر داشت که همه ما انسان هستیم و هیچ گاه نمی توانیم 100% کامل باشیم و این امکان وجود دارد که در برخوردهایمان با دیگران دچار خطا و یا اشتباه شویماما به هر حال هر چقدر به دیگران محبت کرده و با آنها مؤدبانه برخورد کنیم به همان میزان آنها به ما محبت کرده و ما را مورد احترام خود قرار می دهند.
به نظر می رسد که قوانین ادب و نزاکت، به دلیل خلق مدنیت ایجاد شده اند و ما به عنوان یک انسان، به شدت نیازمند مرز و محدوده هستیم. قوانینی که پیرامون رعایت ادب وضع می شوند ممکن است که برای ما تا حدودی محدودیت ایجاد نمایند اما اگر از آنها استفاده کنید، متوجه خواهید شد که احساس رضایت و راحتی بیشتری در شرایط جدید به شما دست می دهد. نحوه آشنایی در کنار رعایت طریقه آداب و معاشرت یک نسخه از پیش تعیین شده است و نشان می دهد که چگونه باید در مقابل دیگران ادب و نزاکت را رعایت کرد. در همان حالی که در حال آشنایی بیشتر با دیگران هستیم، میتوانیم با آرامش کامل از این قوانین پیروی کنیم. باید توجه داشت که حفظ ملاحظه و توجه و مراعات و احترام گذاشتن موفقیت هر رابطه ای را تضمین می کند.
نکاتی برای درک بهتر
1-  ابتدا سعی کنید طرف مقابل را درک کنید. اگر شما شخص مقابل را به خوبی بشناسید می توانید با درون او صحبت کنید.
2-  به کلماتی که از دهانتان خارج می شود، توجه کنید. اگر احساس کردید که واکنش طرف مقابل چیزی غیر از آن است که انتظار داشتید، می توانید از او بپرسید که به درستی متوجه منظور شما شده یا خیر.
3-  هر چه سریع تر از مشکل به راه حل تغییر مسیر دهید. بر روی مشکل خود به اندازه کافی وقت بگذارید و بر روی آن تمرکز کنید تا موضوع را به خوبی متوجه شوید. سپس تمام توجه خود را به یافتن راهی برای حل آن معطوف کنید و به جای اینکه بخواهید ثابت کنید چه کسی درست است و چه کسی غلط، به رفع مشکل بیندیشید.
4-  میان احساسات و راه حل تمایز قائل شوید. اگر یک و یا هر دوی شما ناراحت و بی منطق شده بودید و عکس العمل تند از خود نشان می دادید، در حال گفتگو نیستید. یک فرصت کوتاه به خودتان بدهید و پس از چند دقیقه که آرام شدید و از نظر روحی وضعیت بهتری پیدا کردید، مجدداً صحبت های خود را از سر بگیرید.
5-  زحمت بیهوده نکشید؛ اگر تا به حال چندین بار بر سر یک موضوع خاص با هم گفتگو کردید و نتیجه ای عایدتان نشده از شخص دیگری کمک بگیرید. وجود یک نفر سوم بیطرف می تواند در زندگی شما معجزه ایجاد کند.
6-  مؤدب باشید و با دیگری به خوبی رفتار کنید. سعی کنید جو دو جانبه ای را به وجود آورید و برای احساست طرف دیگر نیز ارزش قائل شوید.
به خاطر داشته باشید: " از هر دستی بدهید از همان دست می گیرید" پیش از اینکه بخواهید در مقابل دیگران عکس العمل نشان دهید به این موضوع توجه داشته باشید که در شرایط مشابه خودتان انتظار چه نوع برخوردی را دارید.